torsdag, augusti 20, 2009

Planet of the apes

Är det fler än jag som har gått med på att klä ut mig till apa den 6:e september? Ryktet om skämtet mot Fuglesang sprider sig som en löpeld över facebook.
Klä ut mig till apa ja... just det, för jag har ju en apdräkt liggande i garderoben. Den hänger mellan elefantdräkten och tomatkläderna!

Jag ser framför mig ett pinsamt scenario:
Datum: 6 september.
Tid: 08.00
Jag klär på mig med omsorg framför spegeln, sätter i mörka linser (för inte har apor blå ögon inte), sminkar mig mörkt i ansiktet och drar på mig min apdräkt. Den enda dräkt de hade kvar i butiken var en sån där med en klarröd put-rumpa. Jag vänder mig om framför spegeln. Tja... inte helt dumt faktiskt.

Tid: 09.00
På tunnelbanan börjar jag bli pinsamt medveten om att alla andra människors apdräkter ser ut som helt vanliga kläder. Är inte det där den där snygga trenchcoaten från höstens h&m-katalog? Har hon en apdräkt under?

Tid: 10.00
Nu är jag framme i kyrkan där jag ska tjänstgöra som gudstjänstvärd idag. Vaktmästaren hade ingen apdräkt på sig. Men det klart, han får ju inte klä sig hur som helst för arbetsgivaren. Prästen har ingen apdräkt under skjortan. Men det klart, det skulle bli lite trångt.

Tid: 10.58
När jag går fram för att hälsa välkommen till dagens gudstjänst blickar jag ut över en kyrka fylld (nåja) med folk som inte ser ett dugg utklädda ut. Då inser jag... den äldre generationen har ju inte facebook.
Jag infogar en förklaring om Fuglesang-skämtet i min välkomsthälsning och samlar församlingen i bön:
Gud, du ensam ser bortom våra masker. Hjälp även oss att se förbi dem. Amen.

Tid: 14.00
Väl hemma går jag in på facebook och tittar in på eventet "planet of the apes". Där står att skämtet är avbrutet eftersom det förstördes av att Fuglesang kollar sin facebook regelbundet uppe i rymden och därmed var beredd.


Detta är det allra troligaste scenariot!

1 kommentar: