onsdag, februari 06, 2008

Askonsdag

Så har första dagen i fastan inträtt. Den kom tidigt i år. Brukar börja runt sportlovet (v.9) där nånstans annars.
Har bestämt mig för en godis- och chipsfasta. Jag äter verkligen alldeles för mycket av den varan. Särskilt köper jag godis alldeles för ofta inför föreläsningar och tunnelbaneturer. Aj, aj!

Men min huvudsakliga fasta är inte från något utan till något.
Jag och maken har nämligen flera gånger gjort halvdana försök till att få till en regelbunden bibelläsning, utan resultat.
Det krävs tydligen typ 8 veckor för att en vana ska bli just en vana (om det är en daglig vana man är ute efter). Därför tänker vi att fasteperioden ju är ett ypperligt tillfälle att få till denna vana. Då har man ju fastan att motivera sig med.
Så de dagar vi inte har kyrkligt för oss på kvällstid tänker vi läsa ett kapitel (typ) ur Josua efter middagen varje kväll. Vi får se hur det går.
Ikväll är vi i kyrkan och har just firat mässa, och imorgon har vi avslutning med alpha-gruppen. Så fredag blir första försöket. Sen jobbar vi i kyrkan hela helgen. Så denna första vecka lär vi inte få till en vana inte. Men nästa så...

...hm, har jag hört det förut?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar