fredag, november 28, 2008

Prästpraktikant

Jag har påbörjat min första av tre veckor på VFU (verksamhetsförlagd utbildning, dvs typ praktik).
Jag har hamnat i Solna församling och trivs jättebra.
Bra handledare och jag får verkligen praktisera. Fick vara med och leda en begravning igår för första gången.
Nästa söndag ska jag vara med på gudstjänsten söndag kl. 11. Hon som skulle ha den frågade mig om jag ville predika och jag sa att skulle återkomma när jag hade fått ett grepp om hur mycket annat jag skulle ha att göra. När jag igår traskade in på hennes kontor och berättade att jag gladeligen tog predikan kontrade hon med "vill du ta hela gudstjänsten?".
Woah!
Inget dåligt uppdrag att få. Jag har inte riktigt bestämt mig ännu.
Det är ju lite nervöst att hålla en hel gudstjänst i en helt ny församling. Å andra sidan är väl det inget ovanligt som präst och någon gång ska ju vara den första. Det finns både "pro's and con's". Jag vet inte om det blir för mycket anspänning. Efter den gudstjänsten ska jag ha en konfirmandgrupp i samma församling med samma präst.
Hjälp... kan inte bestämma mig.
Någon som kan bestämma åt mig?!

3 kommentarer:

  1. Do it! Jag vet att du kan =)

    kram
    /piakonen

    SvaraRadera
  2. Jag tycker du ska ta chansen nu när du fått den. Lycka till!

    SvaraRadera
  3. Klart du ska göra det! Det kommer gå superbra! :D

    SvaraRadera