tisdag, februari 10, 2009

Biskopsvalet

Det finns ett dominerande samtalsämne kring fikabordet på Teologiska Högskolan just nu: Biskopsvalet i Stockholms stift.
Provvalet resulterade i vilda diskussioner - vad blir det för slags biskop? framför allt kommer detta bli ett politiskt val, där moderater och socialdemokrater tävlar om två kandidater medan ämbetsbärarna sprider sina röster till både höger och vänster?
Jag har min personliga favorit i Cecilia Wadstein. Hon är sympatisk, erfaren, vältalig, trevlig, from, skarp... Jag tror att Stockholms stift skulle må bra av att ha henne som biskop.
Som prästkandidat får jag inte rösta, men jag yttrar mig här.
Vad tror du? Vem tror du? Vem vill du?

2 kommentarer:

  1. Menar du inte Wadstein?

    Du får inte gifta ihop vilka du vill, vet du. Mer om det får vi ta på praktiken kanske?!

    SvaraRadera
  2. Japp, jag menar Wadstein... hade båda på en kurs nyligen... Fixat!

    SvaraRadera